Weryfikacja klienta przed zawarciem wiążącej umowy

Jak najlepiej zabezpieczyć się przed fraudami? Ryzyko nadużyć. Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa.

ryzyko kredytowe Opublikowano: 14 lutego 2018, NR 2/2018

Practical Events: W dzisiejszych czasach przy szybko rozwijającej się gospodarce aby nadążyć za konkurencją należy efektywnie zarządzać zasobami przedsiębiorstwa. Niezwykle ważny jest również czas – czy w pędzącym
świecie mamy jeszcze czas na sprawdzenie naszych klientów przed zawarciem umowy?

Joanna Kwaśniewicz: Jak najbardziej, mamy możliwość sprawdzenia naszych klientów przed zawarciem umowy i powinniśmy to robić. Dzięki automatyzacji procesu weryfikacji możemy dokonać takiego sprawdzenia w czasie rzeczywistym z zachowaniem przy tym wysokich standardów. Obecnie mamy możliwość wyboru pomiędzy własnym oprogramowaniem dostosowanym do naszego biznesu, jak i korzystanie z usług dostawców zewnętrznych. Im bardziej skomplikowana procedura weryfikacji, im więcej zmiennych do sprawdzenia, tym bardziej warto rozważyć dostosowania systemów pod indywidualne potrzeby przedsiębiorstwa.

 

PE: Biorąc pod uwagę spryt jakim kierują się grupy przestępcze i Pani doświadczenie co poradziłaby Pani uczestnikom rynku?

Joanna Kwaśniewicz: Jestem zwolenniczką aktywnego podejścia do prewencji antyfraudowej, która polega na systematycznej analizie bieżących danych i budowaniu scenariuszy fraudowych, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej i skuteczniej można przewidzieć nowe „trendy” w nadużyciach. W mojej ocenie warto posiadać szczelny i regularnie aktualizowany pełen system prewencji antyfraudowej, na co składa się zrozumienie i patronat zarządu, odpowiednio opracowana strategia, system procedur i szkoleń dla pracowników, wspierające rozwiązania IT oraz wyspecjalizowana jednostka kierowana przez kompetentnego w tej dziedzinie eksperta.

 

PE: Jak często mają miejsce próby wyłudzeń? Raz dziennie czy raczej 2 razy do roku?

Joanna Kwaśniewicz: Próby wyłudzeń pojawiają się regularnie. Moje kilkunastoletnie już doświadczenie pokazuje, że im bardziej skuteczna strategia prewencji antyfraudowej funkcjonuje w danej organizacji, tym mniej dokonuje się wyłudzeń. Walka z usiłowaniami nadużyć to codzienność pracownika zajmującego się tą dziedziną. Każda instytucja finansowa samodzielnie ocenia poziom ryzyka operacyjnego – wliczając w to również ryzyko nadużyć. Należy jednak pamiętać, że ryzyko fraudu to ryzyko poniesienia straty finansowej, która może pojawić się w najmniej oczekiwanym i nigdy pożądanym momencie, przeważnie w zdecydowanie przekraczających szacunki wartościach. Moje podejście jest proste – nie dopuścić do dokonania wyłudzeń i utraty pieniędzy.

 

PE: Czy jest jakiś organ lub instytucja, któremu/której warto przekazać informacje o próbie wyłudzenia? Czy potencjalni usługodawcy będą mogli się zabezpieczyć w ten sposób przez oszustwami?

Joanna Kwaśniewicz: Przede wszystkim należy złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. W mojej ocenie każde zawiadomienie (nawet w przypadku odmowy wszczęcia postępowania) spełnia funkcję prewencyjną. Nie polecam wyjątkowo krótkowzrocznego sposobu myślenia: „nie stosujmy żadnych narzędzi antyfraudowych (bo tylko generują koszty i blokują sprzedaż), jak się trafi wyłudzenie złożymy zawiadomienie to policja wszystkich zamknie”. Po pierwsze zawiadomienie nie równa się areszt. Po drugie: nawet w przypadku aresztu muszą być spełnione określone przesłanki i policja „nie zamknie wszystkich”. Po trzecie: nie jest zadaniem policji zapobieganie wyłudzeniom w instytucjach finansowych zwłaszcza w sytuacji, gdy instytucje finansowe jako profesjonaliści na rynku usług finansowych znając zagrożenia świadomie rezygnują z prewencji antyfraudowej mylnie zakładając, że zorganizowana grupa przestępcza akurat ich firmę zdecyduje się pominąć w przygotowywanym planie wyłudzenia. Dodatkowo w przypadku instytucji finansowych zrzeszających się w ogólnopolskich związkach, o ile przepisy prawa na to pozwalają, warto wymieniać się informacjami w obrębie związku. Jeżeli nie jest możliwa wymiana informacji o podmiotach, warto dzielić się doświadczeniami o metodach działania.

 

PE: Jak najlepiej zabezpieczyć się przed takimi działaniami?

Joanna Kwaśniewicz: Powtórzę się – poprzez opracowanie i wdrożenie rzetelnej i skutecznej strategii prewencji antyfraudowej i systematyczne udoskonalanie procedur w połączeniu z regularną analizą danych.

 

PE: Czy mogłaby Pani podzielić się najbardziej spektakularna próbą wyłudzenia, którą udało się udaremnić?

Joanna Kwaśniewicz: Jedna z firm finansowała się w kilku różnych funduszach leasingowych. Jej wiarygodność miała opierać się m.in. na tym, że była notowana na New Connect. W mojej firmie również wcześniej uzyskała finansowanie, które realizowała terminowo, budując wizerunek firmy wiarygodnej (tzw. uśpienie czujności). Uwzględniając wyniki analizy odmówiliśmy udzielenia dalszego finansowania, tym razem na kwotę siedmiocyfrową. Po kilku miesiącach owa firma zaczęła wykazywać opóźnienia w płatnościach i ostatecznie zgłosiła kradzież finansowanych przedmiotów. Jak się później okazało – wg wstępnej wyceny prokuratury wyłudziła ok. 20 milionów złotych od kilku różnych leasingodawców. Zdecydowana większość przedmiotów leasingu nie istniała (organom ścigania udało się zidentyfikować 2 niekompletne przedmioty).

 

PE: Co wtedy zadziałało? Procedura czy czyjaś wyjątkowa czujność?

Joanna Kwaśniewicz: Zadziałał obowiązujący wówczas system procedur i analizy w ramach realizowanej strategii prewencji przeciw wyłudzeniom.

 

Rozmowę przeprowadził Maciej Więcławski
Conference & Learning Designer w Practical Events

Joanna Kwaśniewicz

Niezależna ekspert i konsultant z kilkunastoletnim doświadczeniem w obszarze fraud management w sektorze leasingu. Absolwentka Administracji Uniwersytetu Wrocławskiego, przez 19 lat (do 2016) związana z Europejskim Funduszem Leasingowym S.A, gdzie m.in. tworzyła i aktywnie wdrażała politykę antyfraudową. Entuzjastka podejścia prewencyjnego, zajmuje się badaniem schematów i oceną ryzyka fraudów dla klienta, analizuje, a następnie opracowuje skuteczne rozwiązania wraz z planem wdrożenia. Prowadzi również szkolenia w dziedzinie strategii antyfraudowej. W wolnych chwilach szaleje ze sztangą.

Najczęściej czytane

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link