Czy KPI mogą być źródłem motywacji i satysfakcji pracowników?

KPI jako źródło motywacji i satysfakcji pracowników. 3 najczęściej stosowane wskaźniki w windykacji. Jak zaplanować wdrożenie nowego wskaźnika?

windykacja Opublikowano: 23 kwietnia 2018, NR 12/2018

Practical Events: Pani Aneto, posiada Pani 18-letnie doświadczenie w zarządzaniu procesem należności. Jak zaczęła się Pani kariera w tej branży?

Aneta Kaniewska: Kończąc studia prawnicze na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2000 roku, zastanawiałam się, co dalej. Akurat ten rodzaj studiów daje różnorodne możliwości kariery ukierunkowanej zarówno na zawody prawnicze sensu stricto (adwokat, prokurator, sędzia), jak i inne obszary. Można być urzędnikiem administracji rządowej czy samorządowej lub postawić na biznes. Ja wybrałam to ostatnie rozwiązanie, a że zawsze interesowały mnie finanse, windykacja wydawała mi się wówczas dziedziną z pogranicza prawa i finansów. Dlatego właśnie w tym kierunku rozwijała się moja kariera.

 

PE: Pamięta Pani, co było dla Pani największym wyzwaniem w pracy?

Aneta Kaniewska: Jednym z większych wyzwań, z jakim się musiałam zmierzyć, było stworzenie efektywnej sieci windykacji terenowej na terenie całego kraju. Zadaniem moim było stworzenie zarówno profilu rozliczenia, zarządzania, jak i zasad rekrutacji. Było to duże wyzwanie, ale też duży sukces, jako że w efekcie tych prac spółka, dla której wdrażałam to rozwiązanie, posiadała sieć ponad 140 konsultantów terenowych, realizujących nie tylko działania windykacyjne sensu stricto, ale również wyjaśniających sprawy wątpliwe czy przeprowadzających weryfikacje terenowe. Obecnie wyzwaniem jest szybko zmieniająca się rzeczywistość biznesowa i w związku z tym elastyczne dostosowanie modelu biznesowego i procesów z nim powiązanych, co w konsekwencji zapewni realizację zakładanych celów krótko- i długoterminowych.

 

PE: Jaką radę mogłaby Pani przekazać wszystkim osobom rozpoczynającym karierę w branży windykacyjnej?

Aneta Kaniewska: Przede wszystkim nie czuję się właściwą osobą do udzielania rad. Niezależnie od obszaru, w jakim rozpoczynamy karierę, podstawą do osiągnięcia sukcesu jest na początku tej drogi założenie, co chcę osiągnąć i czego potrzebuję do realizacji osobistych założeń. Ponadto połączenie praktyki z dalszą nauką. Wiedzę należy czerpać od osób bardziej doświadczonych, jak i w ramach różnego rodzaju szkoleń, konferencji etc.

 

PE: Podczas swojego majowego wystąpienia opowie Pani o kluczowych wskaźnikach efektywności (KPI) jako narzędziu w procesie ciągłego doskonalenia w organizacji. Jakie trzy wskaźniki poleciłaby Pani w pierwszej kolejności kolegom z branży?

Aneta Kaniewska: Podczas swojego majowego wystąpienia opowie Pani o kluczowych wskaźnikach efektywności (KPI) jako narzędziu w procesie ciągłego doskonalenia w organizacji. Jakie trzy wskaźniki poleciłaby Pani w pierwszej kolejności kolegom z branży?

 

PE: Czy KPI mogą być źródłem motywacji i satysfakcji pracowników?

Aneta Kaniewska: Mogą i powinny być. Jeśli jest inaczej, to powinniśmy poszukać przyczyny, dlaczego tak jest, co nie działa. KPI powinny wskazywać pracownikom cele, jakie organizacja ma do osiągnięcia, a więc to, jaki sens ma praca, zadania, jakie są przez nich wykonywane.

 

PE: Jak zaplanować wdrażanie nowego wskaźnika?

Aneta Kaniewska: Powinniśmy zacząć od tego, do czego będziemy dany wskaźnik wykorzystywać, następnie przejść do konstrukcji jak najprostszego wskaźnika, gdzie dane będą prosto pozyskiwane, i w efekcie KPI będzie zrozumiały dla uczestników procesu.

 

PE: Jakie jest Pani „motto biznesowe”?

Aneta Kaniewska: Nie mam jednego motto, jakim bym się kierowała na przestrzeni ostatnich lat. Myślę, że powinno ono odpowiadać na wyzwania, z jakimi się zmierzamy. Dziś w świecie, który doświadcza nie tylko wielkich, ale szybkich zmian i wyzwań, jakie w związku z tym się pojawiają, myślę, że trafionym będzie zacytowanie G. B. Showa: „Postęp jest niemożliwy bez zmiany, a ci, którzy nie mogą zmienić swoich umysłów, nie mogą zmienić niczego”.

 

Rozmowę przeprowadziła Anna Gierko
Conference & Learning Designer w Practical Events

Aneta Kaniewska

Dyrektor Centrum Finansów w Tauron Obsługa Klienta sp. z o.o.
Prawnik z wykształcenia, manager, trener, doradca i coach z 18-letnim doświadczeniem zakresie zarządzania należnościami w obszarach B2B i B2C. Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz studiów podyplomowych na Wydziale Zarządzania Kapitałem Ludzkim Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Swoje doświadczenie zawodowe początkowo w latach 2001-2004 zdobywała w firmach branży finansowej (SSE/PSE, KBC, Żagiel). W latach 2004-2016 związana z branżą ubezpieczeniową, gdzie brała udział w stworzeniu struktur windykacyjnych w PZU SA i PZU Życie SA. Stworzyła unikalną, ponad 140- osobową sieć windykatorów terenowych wyspecjalizowanych w windykacji usług ubezpieczeniowych. Współodpowiedzialna za wdrażanie lean managmentu w obszarze windykacji, co przełożyło się na poprawę efektywności obsługiwanych procesów. Obecnie zarządza Centrum Finansów w Tauron Obsługa Klienta sp. z o.o., gdzie zajmuje się rozwojem struktury zarządzania należnościami, płatnościami oraz obsługą transakcyjną w branży energetycznej. Posiada doświadczenie w zakresie budowy strategii zarządzania i rozwoju pracowników, inicjowania i przeprowadzenia projektów zmian organizacyjnych, nakierowanych na zwiększenie efektywności i jakości nadzorowanych obszarów oraz zmniejszenia kosztów realizowanych procesów. Prowadziła wiele szkoleń oraz była prelegentem konferencji z zakresu szeroko rozumianej windykacji. W swej pracy dba o to, by bazować na potencjale ludzi, z którymi współpracuje.

Nowe szkolenie

close-link