Od czego zależy skuteczność szkolenia e-learningowego?

Jakość e-learningu w Polsce. Skąd czerpać inspiracje. Skuteczność szkolenia e-learningowego.

e-learning Opublikowano: 20 lutego 2017,

Practical Events: Od 7 lat zajmujesz się e-learningiem. Miałeś okazję pracować w firmach, które tworzą e-learning i dostarczają tę usługę do organizacji. Muszę Cię w takim razie zapytać jak oceniasz aktualną jakość i rozwój e-learningu na polskim rynku?

Kamil Nowek: Zaczynając moją przygodę z e-learningiem, trend był właściwie tylko jeden. Tworzyło się szkolenia, które średnio trwały godzinę albo dłużej, zbudowane były z kilkunastu modułów, a większość ekranów opierała się głównie na tekście z grafiką dekoracyjną. Nie było takich możliwości, jeśli chodzi o wybór narzędzi dedykowanych do tworzenia szkoleń e-learningowych. Do produkcji używało się najczęściej Captivate’a, Publishera lub PowerPointa z wtyczką Articulate Studio. Spojrzenie na e-learning, jak również sama technologia, mocno ewaluowały. Obecnie dewelopuje się krótkie interaktywne moduły (max 30 minut), oparte na animacjach, video, angażujących ćwiczeniach. Powszechne stają się pigułki wiedzy, moduły grywalizacyjne i oparte na storytellingu. A obecna technologia ułatwia i przyspiesza sam proces przygotowania szkoleń – mam tu na myśli nowy Captivate oraz najnowszy pakiet od Articulate’a. Rozwój e-learningu zauważalny jest również w podejściu firm. Kiedyś e-learning był dostarczany tylko przez firmy zewnętrzne – dziś coraz częściej istnieje wewnętrzny zespół specjalistów, który jest w stanie kompleksowo przygotować szkolenia idealnie dopasowane do potrzeb pracowników danej firmy.

 

PE: Stworzyłeś ponad setkę dopasowanych e-szkoleń. Czym kierujesz się w projektowaniu e-learningu? Skąd czerpiesz inspiracje?

K.N.: Od zawsze przyświeca mi zasada, że „kto się nie rozwija, ten się cofa”, więc stale doskonalę swoje umiejętności. Staram się być zawsze na bieżąco z trendami i nowinkami ze świata. Inspiracje czerpię z różnych źródeł: z konferencji, z Internetu, uczę się również od osób z branży. Kieruję się przede wszystkim tym, aby szkolenie było „user friendly”, czyli:

  • ciekawe wizualnie;
  • intuicyjne;
  • angażujące;
  • w odpowiednich ramach czasowych;
  • zrozumiałe.

Rozpoczynając pracę nad szkoleniem, analizuję również, dla jakiej grupy docelowej jest ono dedykowane. Szkolenia dla managerów wyższego szczebla będą różnić się w kwestiach użytych ćwiczeń, rodzaju ekranów, grafik od szkoleń dla młodych pracowników podejmujących swoją pierwszą pracę na studiach.

 

PE: Jak stworzyć szkolenie, które będzie ciekawe, krótkie i użyteczne dla odbiorcy?

K.N.: Pierwszym krokiem tworzenia szkolenia jest analiza potrzeby szkoleniowej. Na tym etapie najważniejsze jest określenie, co pracownik powinien wiedzieć i umieć po ukończonym szkoleniu. Znając zakres tej potrzeby, powstaje scenariusz. Ważnym jest, aby taki scenariusz był krótki i zwięzły, z dużej ilości materiałów należy wybrać te najważniejsze dla użytkownika (metoda „lejka”). Powinien wykorzystywać także różne formy przekazu wiedzy, takie jak animacje, filmy, elementy angażujące. Na podstawie scenariusza projektuje i przygotowuje się szkolenie. Szkolenie takie powinno być również ciekawe wizualnie. Jestem zwolennikiem personalizowania wyglądu szkoleń ze względu na temat, o którym mówi. Nie lubię szkoleń opartych na tekście na białym tle i przyciskach „dalej”, „wstecz” – każde moje szkolenie wygląda inaczej. Mechanizmy wykorzystywane w szkoleniu powinny być zrozumiałe dla użytkownika. Pomocne są instrukcje na ekranach, sugerujące kliknięcie przycisków, rozwiązanie ćwiczeń, a nawet to, że dany ekran się zakończył. Ważne jest również, aby te mechanizmy były powtarzalne nie tylko na kolejnych ekranach szkolenia, ale również we wszystkich szkoleniach w danej organizacji – koniecznie jest stworzenie standardów, dzięki którym użytkownicy czują się pewniej poruszając się po kolejnym szkoleniu, a w ten sposób – zmniejsza się także opór przed e-learningiem i nowymi technologiami (zwłaszcza u starszych pokoleń).


PE: Od czego zależy skuteczność szkolenia e-learningowego?

K.N.: Szkolenie powinno w pełni pokrywać zdefiniowaną potrzebę szkoleniową użytkowników oraz mieć angażującą formę i być atrakcyjne dla szkolonego. Mówiąc o skuteczności szkoleń e-learningowych, powinniśmy mieć świadomość że jest to tylko 10% wiedzy, jaką dostarczamy użytkownikom. Szkolenie e-learningowe zawsze powinno być częścią blended-learningowego procesu nauczania, które zawiera również naukę od innych oraz pracę własną. Narzędziem wspomagającym określanie skuteczności szkoleń jest stosowanie pre i post-testów mierzących stan wiedzy użytkownika z danego zakresu przed i po szkoleniu.

 

PE: Jest mnóstwo firm w Polsce, które dopiero zaczynają swoją przygodę z e-learningiem, jakie wskazówki chciałbyś im przekazać?

K.N.: Wdrażając e-learning, należy:

  • przede wszystkim zrozumieć, czym jest e-learning, do czego służy;
  • poznać rynek poprzez udział w konferencjach, warsztatach;
  • przeanalizować potrzeby szkoleniowe oraz zbadać, jakie formy nauczania będą atrakcyjne dla naszych odbiorców;
  • oszacować koszty;
  • stworzyć wewnętrzny zespół specjalistów bądź rozpocząć współpracę z firmami zewnętrznymi (w zależności od potrzeb);
  • zapewnić techniczne zaplecze dla użytkowników (sprzęt, platforma, helpdesk);
  • wdrożyć e-learning jako element całego procesu szkoleniowego.

 

PE: Dzięki za szczegółowe odpowiedzi. Do zobaczenia na konferencji 1 marca

Nowe szkolenie

close-link