Jak budować partnerstwo w zespole?

Jak powinien zachowywać się kierownik zespołu. Lepszym czy z gorszym humorem.

kompetencje miękkie Opublikowano: 16 maja 2017,

Practical Events: : Pani Ewo, w najbliższym czasie występuje Pani na konferencji emocje w biznesie opowiadając o budowaniu efektywnych i najlepszych zespołów. Proszę zdradzić nam chociaż jedną metodę budowania partnerstwa w zespole.

Ewa Szabuniewicz: Partnerstwo w zespole zaczyna się od zaufania i bezpieczeństwa. Jeśli czujemy, że możemy dzielić się pomysłami bez obaw narażenia się na śmieszność czy krytykę, będziemy wysłuchani i dostaniemy „czas antenowy”, to możemy mówić o budowaniu partnerstwa.

 

PE: Jak przygotować zespół na wyzwania biznesowe, takie jak duża zmiana organizacyjna czy brak wyników biznesowych

Ewa: Dla zespołu ważny jest dostęp do informacji i poczucie wpływu. Im trudniejsza sytuacja, większe wyzwanie – tym bardziej powinniśmy dbać o komunikację i dawać zespołowi możliwość aktywnego uczestniczenia w tej zmianie. Zmiana ma też swoją dynamikę oraz emocje towarzyszące poszczególnym jej etapom. Jeśli je zrozumiemy – łatwiej zaakceptujemy np. fakt że pierwszym etapom zmiany towarzyszą nam takie emocje jak lęk, niepewność czy zagubienie i to jest w porządku.

 

PE: Jak powinien zachować się kierownik zespołu w przypadku, gdy jedna osoba notorycznie psuje nastroje pozostałych pracowników, demotywując ich i przekonując na forum, że danych założeń i tak nie uda się osiągnąć?

Ewa: Kluczem jest zrozumienie dlaczego tak się dzieje. Dlaczego ta osoba jest tak negatywnie nastawiona. Często tak negatywne emocje mają podłoże w obawach, lękach pracownika i wówczas feedback oraz rozmowa zwykle rozwiewają wątpliwości. Ważne jest także uświadomienie sobie przez pracownika konsekwencji takich zachowań.

 

PE: Każdy z nas walczy z lepszym i gorszym humorem. Na pewno choć raz w życiu zdarzyło nam się wstać „lewą nogą z łóżka”. Jak opanować skrajnie złe i stresujące emocje i nie przelewać ich na osoby trzecie?

Ewa: Niezależnie od tego w jakim humorze dziś wstaliśmy – w pracy jesteśmy profesjonalistami, więc nasz nastrój nie powinien mieć wpływu na podejmowane decyzje. Ale jesteśmy tylko ludźmi, więc najlepiej odłożyć stresującą rozmowę czy trudne spotkanie na inny dzień, kiedy już wstaniemy prawą nogą.

 

PE: Czy jest metoda na opanowanie konfliktów w organizacji? Weźmy pod uwagę, że niekiedy manager nie widzi konfliktu bo jest on wyjątkowo dobrze przed nim kamuflowany.

Ewa: Konflikt nie jest złym zjawiskiem jeżeli wyciągniemy z niego odpowiednie wnioski. Czasami konflikt jest wbudowany w relacje w organizacji, na przykład zwykle sprzedaż i ryzyko mają sprzeczne cele i pozostają w pewnym konflikcie interesów na co dzień. Jeśli konflikt zaczyna wpływać destrukcyjnie na organizację, zwykle nie udaje się go ukryć w dłuższej perspektywie. W rozwiązywaniu go pomaga czasem po prostu otwarcie na drugą stronę i zrozumienie jej celów czy procesu podejmowania decyzji. Dobrze jest też doprowadzić do wspólnej rozmowy i konfrontacji, zanim ugrzęźniemy we wzajemnych oskarżeniach.

 

PE: Dziękuję Pani Ewo za rozmowę.

Ewa Szabuniewicz

Obecnie pełni rolę Dyrektora HR w BEST S.A, gdzie odpowiada za strategię polityki personalnej Spółki i kreowanie rozwiązań z obszaru zarządzania zasobami ludzkimi. Piętnastoletnie doświadczenie w HR zdobyła w różnych firmach związanych z branżą finansową. Specjalizuje się we wspieraniu strategii biznesowej firmy poprzez działania HR, budowaniu zaangażowania pracowników oraz narzędzi uczenia się i rozwoju organizacji.

Najczęściej czytane

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link