Wskaźniki KPI – jak je analizować? Jak ocenić skuteczność partnerów biznesowych?

Wskaźniki KPI - jak je analizować? Outsourcing windykacji pod kontrolą. Co może zaskoczyć po 18 latach pracy w windykacji?

windykacja Opublikowano: 25 kwietnia 2018, NR 13/2018

Wskaźniki KPI – jak je analizować? Jak ocenić skuteczność partnerów biznesowych?


Practical Events: Pani Joanno, podczas majowej konferencji opowie Pani o wskaźnikach pomocnych w ocenie skuteczności Partnerów Biznesowych. Co takiego pokażą nam odpowiednio dobrane wskaźniki?

Joanna Zdanowicz: Odpowiednio dobrane wskaźniki KPI przede wszystkim pozwalają zweryfikować czy podjęte decyzje i obrana strategia operacyjna zapewniają realizację naszych celów strategicznych biznesowych. Jeśli regularnie monitorujemy kluczowe wskaźniki KPI dla naszego biznesu, w razie spadków mamy sygnał by podjąć działania korygujące. Zwłaszcza na wczesnym etapie, zanim spadki przerodzą się w trwały trend. Niewątpliwie odpowiednio dobrany zestaw wskaźników stanowi kluczowy element informacji zarządczej dla managerów w każdej branży. Jak również w obszarze outsourcingu usług windykacyjnych który będzie głównym tematem mojej prelekcji.

 

PE: Jak najlepiej analizować efektywność wskaźników KPI?

Joanna Zdanowicz: Powinniśmy zawsze rozpocząć od ustalenia celów dla poszczególnych wskaźników, czyli zdefiniować jaki jest satysfakcjonujący dla nas pozom realizacji wybranych parametrów. Pomocne mogą być benchmarki opracowane na podstawie naszych wyników lub też na podstawie wyników konkurencji, o ile mamy dostęp do takich wskaźników branżowych. Takie benchmarki stanowią niezbędny punkt odniesienia przy analizowaniu wskaźników i ocenie efektywności procesów.

 

PE: Czy istnieje recepta na dobór „złotego zestawu KPI”?

Joanna Zdanowicz: Uważam, że nie ma jednej uniwersalnej listy kluczowych wskaźników dla każdej firmy. „Złoty zestaw KPI” jest uzależniony od celów strategicznych danej firmy, może różnić się w firmach nawet z tej samej branży. Istnieją oczywiście wskaźniki KPI które mogą być stosowane przez zdecydowaną większość firm. Jak choćby skuteczność dla branży windykacyjnej rozumiana jako procent należności odzyskanych w określonym czasie z łącznego salda zadłużenia podlegającego procesowi windykacji. Poza tym warto zwrócić uwagę, że w zależności od poziomu zarządzania inne mogą być kluczowe wskaźniki KPI podlegające monitorowaniu, inne wskaźniki KPI mogą być kluczowe dla zarządu, inne dla kierowników i pracowników operacyjnych.

 

PE: Czy zdarza się, że wskaźniki z których Pani korzysta przekłamują rzeczywistość?

Joanna Zdanowicz: Właściwie dobrany zestaw wskaźników w mojej ocenie nie przekłamuje rzeczywistości. Kluczowy jest dobór tego właściwego zestawu. Jeden wskaźnik KPI mógłby rzeczywiście wpływać na takie przekłamania. Jednak uważam, że nie powinniśmy opierać analizy i oceny efektywności procesów czy realizacji naszych celów operacyjnych i strategicznych na jednym wskaźniku.

 

PE: Pani Joanno, od ponad 18 lat pracuje Pani w windykacji. Czy jest Panią coś jeszcze w stanie zaskoczyć w tej branży?

Joanna Zdanowicz: Myślę, że tak, są rzeczy które mogłyby mnie zaskoczyć pozytywnie. Np. wzrost moralności płatniczej klientów, którzy dziś unikają spłaty swoich zobowiązań, to by było miłe zaskoczenie. Wspominam o tej moralności płatniczej, ponieważ wiele nowych regulacji prawnych, uchwalonych bądź procedowanych jeszcze w sejmie jest ukierunkowanych na ochronę praw konsumentów mających trudności w spłacie swoich zobowiązań. I ten kierunek jest dobry, ale uważam że powinna za tym iść aktywność w budowaniu wśród konsumentów większej moralności płatniczej. Powszechna akceptacja zachowań typu „pożyczam i nie spłacam” jest niebezpieczna. Ponieważ wpływa bowiem na zmniejszenie bezpieczeństwa obrotu gospodarczego i większe zatory płatnicze w gospodarce. W związku z tym ma to negatywny wpływ na rozwój przedsiębiorstw i całej gospodarki w skali makro.

 

PE: Jakie jest Pani motto zawodowe?

Joanna Zdanowicz: „Jeśli ktoś Ci mówi że coś jest niemożliwe – niemożliwe jest dla niego, nie dla ciebie”. Staram się zarażać przekonaniem, że warto wychodzić ze strefy komfortu. Zdecydowanie powinniśmy podejmować wyzwania, nowe projekty, bo to one dają nam największą satysfakcję. Oczywiście dopóki powodują, że się rozwijamy i zdobywamy nowe bezcenne doświadczenia.

 

O wskaźnikach KPI rozmawiała Anna Gierko
Conference & Learning Designer w Practical Events

Przeczytaj rówież artykuły na temat:

Joanna Zdanowicz

Kierownik ds. Windykacji Zewnętrznej w Provident Polska S.A. Posiada 18 letnie doświadczenie w branży windykacyjnej, które obejmuje obszar współpracy z zewnętrznymi kontrahentami (outsourcing usług windykacyjnych) oraz obszar dochodzenia należności na drodze sądowo-egzekucyjnej. Absolwentka Wydziału Zarządzania Biznesem w Wyższej Szkole Zarządzania Polish Open University, w 2004r. uzyskała dyplom studiów MBA Oksford Brooks University. Doświadczenie w branży windykacyjnej zdobywała w T-Mobile Polska S.A. zarządzając m.in procesami egzekucji komorniczej. W ramach współpracy z Konfederacją Lewiatan aktywnie uczestniczyła w spotkaniach eksperckich z przedstawicielami Banku Światowego i Ministerstwa Sprawiedliwości, dotyczących usprawnień w obszarze dochodzenia roszczeń przez przedsiębiorców (2012r). Od 2013 roku w Provident Polska S.A. odpowiada m.in. za współpracę z Firmami Windykacyjnymi obsługującymi wierzytelności na zlecenie, proces sądowo-egzekucyjny i współpracę z Kancelariami Komorniczymi, współpracuję także z Biurami Informacji Gospodarczej. W ramach wieloletniej współpracy z Konfederacją Lewiatan jako ekspert aktywnie uczestniczy w wypracowywaniu rozwiązań i opiniowaniu projektów związanych z szeroko pojętym dochodzeniem roszczeń przez przedsiębiorców.

Nowe szkolenie

close-link