Windykacja terenowa – czy można zwiększyć efektywność działań pracowników w terenie?

Windykacja terenowa - czy można zwiększyć efektywność działań pracowników w terenie? Sposoby komunikacji i przesyłania informacji. Jak planować czas pracownikowi mobilnemu? Aplikacji mobilna dla windykacji terenowej.

windykacja Opublikowano: 27 marca 2018, NR 11/2018

Windykacja terenowa – czy można zwiększyć efektywność działań pracowników w terenie?

 

Practical Events: Windykacja terenowa to jedna z najbardziej czasochłonnych form odzyskiwania należności, a co za tym idzie – najdroższa. Czy Wasze rozwiązanie zwiększy efektywność działań?

Łukasz Gawroński: Głównym celem aplikacji VSoft Mobile Workforce jest właśnie zwiększenie efektywności działań pracowników terenowych. Najlepsze efekty przynosi zmiana sposobu komunikacji i przesyłania informacji pomiędzy zlecającym/managerem, a pojedynczym pracownikiem mobilnym. Wyeliminowaliśmy takie zjawiska jak:

– zadania rozsyłane mailowo, a następnie kopiowane do osobistych kalendarzy, czasami notesów,
– raporty przesyłane wieczorami, przekazywane w formie zbiorczych exceli lub papierowej dokumentacji docierającej do zleceniodawcy raz na kilka dni,
– czy dostępność poufnych danych dłużników wydrukowanych przed wizytą i np. pozostawionych w samochodzie windykatora.

Przy użyciu tylko jednego urządzenia mobilnego pracownik może odebrać zlecenia ze wszystkimi potrzebnymi danymi. Co więcej może zaplanować terminy, kolejność, a nawet trasy przejazdu przy ich realizacji, a następnie wysłać raport bezpośrednio po każdej wizycie. Oprócz tak ważnych aspektów związanych z efektywnością działań naszym celem było również zapewnienie bezpieczeństwa danych.

 

PE: Jakie narzędzia są potrzebne do tego aby w pełni korzystać z Waszego rozwiązania? (mam na myśli infrastrukturę, telefony itd.)

Łukasz Gawroński: Aplikację mobilną można zainstalować na dowolnym smartfonie lub tablecie z systemem Android, którego używają pracownicy w terenie. Dodatkowo potrzebny jest serwer do zainstalowania aplikacji administracyjnej. Jego parametry rekomendujemy w zależności od liczby użytkowników i szacowanej ilości danych przekazywanych do windykacja terenowej. Po naszej stronie jest podanie wszystkich wymaganych elementów uwzględniających potrzeby danego klienta. Dostarczamy komplet: aplikację mobilną, część administracyjną i pełną dokumentację.

 

PE: Czy możecie podzielić się liczbami/statystykami dotyczącymi efektywności działań windykacyjnych z wykorzystaniem VSoft Mobile Workforce.

Łukasz Gawroński: Oczywiście, to dane które nas bardzo cieszą i chętnie się nimi dzielimy. Zwiększenie efektywności pracowników w terenie o 20%-30%, poprzez zmniejszenie czasu na pracę biurową (pobieranie zadań i ich raportowanie) i zwiększenie czasu na pracę w terenie. Oszczędność pracy kierowników zespołów terenowych na poziomie 10% w zakresie przekazywania danych i zadań do swoich pracowników i rozliczania ich pracy.

Podczas gdy oczekiwanie na raport poprzez tradycyjne aplikacje na laptopy, arkusze kalkulacyjne czy w wersji papierowej może trwać nawet kilka dni.  Nasza aplikacja umożliwia przekazywanie danych w kilka minut. Aplikacja działa w trybie online, czyli jeśli mamy dostęp do Internetu, to raporty są wysyłane natychmiast. W trybie offline aplikacja zapisuje wszystkie dane i w momencie przywrócenia dostępu do Internetu są one automatycznie przesyłane dalej.

 

PE: Tematem naszej konferencji jest Windykacja Masowa – w tym kontekście chciałbym zapytać o modele scoringowe i modele predykcyjne. Czy jest jakaś określona liczba spraw, od której warto zastanowić się nad strategią windykacji z wykorzystaniem wspomnianych modeli?

Łukasz Gawroński: Modele predykcyjne pozwalają zmniejszyć koszty procesowe i szacować ryzyko. Dobrze napisany model predykcyjny będzie w stanie przewidzieć, jaka część portfela „spłaci się sama” i można w niej ograniczyć działania do prewindykacji. Nasze systemy pozwalają definiować różne modele predykcyjne i poprzez automatyzację, segmentację spraw obniżać koszy operacyjne. Z naszego doświadczenia wynika, że klienci są zainteresowani takimi usprawnieniami obsługując powyżej tysiąca spraw miesięcznie, w zależności od portfela wierzytelności i przyjętego procesu.

 

PE: Czy jest w Waszej firmie osoba odpowiedzialna za innowacje i wizję – taki przysłowiowy Steve Jobs – która ma duży wpływ na budowę systemów i ich intuicyjność w użytkowaniu dla klientów czy większość pomysłów pochodzi od samych użytkowników i klientów?

Łukasz Gawroński: W firmie mamy standardy budowania systemów, które na bieżąco są monitorowane, porównywane ze standardami rynkowymi i cały czas rozwijane. Każdy nowy pracownik musi się z nimi zapoznać i je stosować. To podstawa. Jako firma innowacyjna, mamy swoje sposoby na generowanie pomysłów. Praktycznie każdy pracownik może być ich źródłem. W proces weryfikacji staramy się jak najczęściej włączać samych klientów. Mamy też dedykowany zespół ludzi odpowiedzialnych za UX. Za aspekty związane z intuicyjnością czy ergonomią odpowiadają projektanci użyteczności, którzy są członkami każdego zespołu realizującego.

Każdy nasz system jest budowany wspólnie z klientami, nie chodzi tutaj tylko o analityków i managerów. Prowadzimy warsztaty z użytkownikami końcowymi, które są stałym elementem naszej metodyki pracy. Organizujemy je już na etapie analizy i projektowania zbierając informacje zarówno o sposobie działania jak i wymaganiach funkcjonalnych. Obserwując pracę na funkcjonujących systemach dostajemy wprost informacje także o przyzwyczajeniach użytkowników. Tylko w taki sposób możemy się dowiedzieć co „boli”, co jest ciekawe, co realnie usprawnia. Na podstawie zebranych danych tworzymy makiety, prototypy, które następnie podlegają weryfikacji. Po tych wszystkich warsztatach, odbiorach rezultatów naszych prac, lubimy powiedzieć wspólnie „mamy to”.

 

PE: W chińskiej prowincji Henan, pracownicy tamtejszej policji zostali zaopatrzeni w okulary z funkcją rozpoznawania twarzy co w krótkim czasie przyczyniło się do identyfikacji groźnych przestępców. Czy wg Ciebie możemy zastąpić w przyszłości smartfony takimi okularami i za ich pomocą pracować i analizować dane w terenie przy okazji windykacji terenowej?

Łukasz Gawroński: Wyobrażam sobie, że taki sposób weryfikacji osoby dłużnika mógłby być pomocny. Tym niemniej budzi on moje duże obawy o zgodność z prawem. Przychodzi mi do głowy sytuacja, kiedy osoba otwierająca drzwi windykatorowi nie przyznaje się, że jest dłużnikiem. Ponadto kiedy uwierzytelnienie np. deklaracji spłaty mogłaby następować na podstawie nagrania. Ale wszystko to brzmi bardzo odlegle. Raczej nie spodziewałbym się takiej rewolucji w ciągu najbliższych lat.

 

PE: Jakie są Wasze największe wyzwania na 2018 rok? Czy Windykacja Terenowa (jej dalszy technologiczny rozwój) się do nich zalicza?

Łukasz Gawroński: 2017 rok był dla nas bardzo dobry. Najlepszy w historii firmy pod względem zakontraktowanych projektów. Nie osiadamy na laurach, firma idzie do przodu, rozwija się w kluczowych obszarach biznesowych, do których należy niewątpliwie obszar windykacji. Z pewnością 2018 rok będzie więc czasem bardzo intensywnej pracy. Mamy wiele rozpoczętych projektów, nowe umowy czekają na podpis.  Mamy pomysły na dalszy rozwój i nowe współprace. Windykacja Terenowa i efektywność jej działań to dopiero początek usprawnień które proponujemy. 🙂 

Policjanci z Chin – link. 

PE: Dziękuję za rozmowę – do zobaczenia na spotkaniu.

 

Rozmowę na temat „Windykacja terenowa – czy można zwiększyć efektywność działań pracowników w terenie? ” przeprowadził Maciej Więcławski
Conference & Learning Designer w Practical Events

Łukasz Gawroński

Manager z kilkuletnim doświadczeniem w branży finansowej. Na co dzień wspiera firmy w zakresie zwiększania efektywności pracy poprzez dobór dedykowanych narzędzi informatycznych. Brał udział w wielu projektach mających na celu optymalizację procesów i zwiększenie skuteczności w działach windykacji. W VSoft S.A. odpowiada za kontakty z kluczowymi klientami z sektora finansowego: bankami, firmami ubezpieczeniowymi i windykacyjnymi.

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link