Inspiruj, angażuj i buduj środowisko do samodzielnej nauki

Jak promować szkolenia e-learningowe w organizacji? Szkolenie e-learningowe - co musisz wiedzieć?

e-learning Opublikowano: 31 stycznia 2019, Artykuł 6/2019

 

JAK PROMOWAĆ SZKOLENIA E-LEARNINGOWE W ORGANIZACJI?

Wybraliśmy najlepszą platformę, szkolenia e-learningowe kierowane do naszych pracowników będą merytoryczne, angażujące i atrakcyjne. Wysyłamy maila, że nowe szkolenie jest gotowe i zapraszamy do korzystania i czerpania wiedzy. Do tego jeszcze wpis w firmowym intranecie. Samo szkolenie jest ciekawe, dobrze zrobione i na pewno będzie wartościowe. Gotowe. Po jakimś czasie patrzymy w raport i widzimy, że tylko mała część naszej grupy docelowej ukończyła szkolenie.

Dlaczego?

Nadążaj za potrzebami i zachowaniami pracowników

Twórcy pierwszych szkoleń e-learningowych zapomnieli o czymś naprawdę ważnym – uczenie się to nie jednorazowa akcja. To proces, na który składa się przyswojenie nowej wiedzy, ułożenie jej w kontekście pracy i zadań oraz wdrożenie w praktykę. Dlatego pierwsze skojarzenie, które pojawia się w głowach pracowników, gdy słyszą e-learning, to duże moduły szkoleniowe, na które muszą poświęcić od 20 do 60 minut, aby je ukończyć. Nie oczekujmy, że pracownik z chęcią przystąpi do maratonu e-learningowego. Musimy tworzyć szkolenia e-learningowe tak, aby sposób ich konsumpcji wpisywał się w przyzwyczajenia i zachowania uczestników.

Rozwój nowych technologii, stały dostęp do informacji, wygodne rozwiązania – to wszystko zmieniło nasze podejście do otaczającego nas świata. Codziennie korzystamy z mnóstwa aplikacji. Z pewnością czerpiemy wiadomości z różnych źródeł, zewsząd atakują nas media próbujące przyciągnąć naszą uwagę. W całym tym przeładowaniu danymi i bodźcami musimy się wyróżnić, aby zostać usłyszanym. Sama informacja, że szkolenie jest i czeka to za mało. Nie wystarczy być już tylko HRowcem. Musimy umiejętnie opakować, zaprezentować i przekonać pracowników do naszego produktu. Należy więc wskoczyć w buty marketingowca, PRowca i dodać do tego wszystkiego ziarno sprzedaży.

Poznaj odbiorcę

Zanim zaprojektujemy szkolenia e-learningowe badamy potrzeby pracowników. Wiemy na czym oprzeć materiał merytoryczny oraz sposób jego przedstawienia. To samo powinniśmy zrobić przy planowaniu komunikacji o szkoleniu. Możemy tu dużo czerpać z marketingu. Czy reklamy, które widzimy codziennie w telewizji są robione dla wszystkich, czy dostosowane do konkretnej grupy odbiorców? Czy sposób naszej komunikacji będzie równie interesujący dla działu HR i działu finansowego? Nawet jeśli szkolenie, które chcemy wypromować jest ogólnofirmowe, nasze działania powinny być dostosowane do różnych grup odbiorców. Zbadajmy to przed rozpoczęciem naszej kampanii.

Mów językiem korzyści

Czy odbiorca Twojego szkolenia na pewno wie jakie korzyści może z niego wyciągnąć? Czy sam temat kursu oraz jego główne cele sprawią, że pracownik będzie z chęcią uczestniczył w szkoleniu? Niekoniecznie. Musimy dobrze sprzedać swój „produkt”. Pierwszym krokiem do prawidłowego posługiwania się językiem korzyści jest odróżnienie korzyści od cech i zalet. Posłużmy się tu przykładem szkolenia z programu Excel. Podczas szkolenia nauczysz się jak tworzyć tabele przestawne – a jakie korzyści z posiadania tej umiejętności będzie miał pracownik? Należy przedstawiać mierzalne efekty, które przyniesą szkolenia e-learningowe. Po ukończeniu tego modułu będziesz tworzyć raporty w trzy minuty – przedstawiamy konkretną korzyść jaką przyniesie udział w szkoleniu.

Dopasuj kanał komunikacji

Jeśli już mamy określoną grupę odbiorców, do której będziemy wysłać komunikację, kolejnym etapem jest wybranie odpowiedniego kanału. Takiego, z którego nasz odbiorca korzysta. Mamy dużo możliwości – wiadomości mailowe, komunikatory, firmowe blogi czy grupy społecznościowe. Możemy też połączyć online z offline. Plakat jest raczej kiepskim pomysłem, ale już zagadka, która doprowadzi pracownika do szkolenia, czy ciekawa infografika może się okazać strzałem w dziesiątkę. Czy nasz mail nie zginie w setkach wiadomości, które codziennie otrzymuje pracownik? Jeśli już decydujemy się na to rozwiązanie musimy być kreatywni. Mail z tematem, że są nowe szkolenia e-learningowe na platformie, wysłany z ogólnej skrzynki już nie wystarczy. Musimy zaciekawić odbiorcę samym tematem wiadomości.

Zaangażuj

Trzeba przyciągnąć uwagę pracownika. Rozpocznij kampanię szkolenia zanim będzie dostępne. Spraw, by odbiorca szkolenia był zaangażowany, a nawet z niecierpliwością czekał na rozpoczęcie. Nie udostępniaj całego kursu od razu, podziel go na mniejsze części. Wtedy odbiorca będzie czekał na kolejny „odcinek”. Pamiętaj, że uczenie się to proces. Przy udostępnianiu krótkich, kilkuminutowych części całego kursu, mamy pewność, że pracownik będzie potrafił skupić swoją uwagę na prezentowanym materiale. Regularne udostępnianie materiału i zachęcanie do e-learningu daje nam również szansę na zmianę kultury uczenia się w naszej organizacji. Nie kończ kampanii wraz z ostatnią częścią szkolenia. Przypominaj, stawiaj wyzwania, nagradzaj.

Słuchaj

Jeśli cała nasza komunikacja będzie jednostronna, pracownicy mogą się szybko znudzić (tak samo jak i my). Pytaj. Daj możliwość uczestnikom, aby mogli wyrazić swoją opinię i przedstawić swoje pomysły. Bądź otwarty, zachęcaj do kontaktu. Dobrym rozwiązaniem jest stworzenie grupy czy forum. Twórz dodatkowe aktywności (może konkurs lub dodatkowy quiz na forum?).  Słuchaj, odpowiadaj, wyciągaj wniosku. Po jakimś czasie zauważysz kto z Twojej organizacji najchętniej komentuje wpisy na forum, odpowiada na Twoje pytania i daje swoje pomysły. Wykorzystaj to. Zaproś ich do współtworzenia programu szkolenia czy dodatkowych treści. W taki sposób będziesz miał po swojej strony dodatkowy zespół szkoleniowy! Ponownie, dzięki angażowaniu pracowników w dodatkowe aktywności przyczyniasz się do budowania kultury uczenia się.

 

Rola działu szkoleń w kwestii e-learningu szybko się zmienia i ewoluuje. Tworzenie e-szkoleń, udostępnianie ich pracownikom oraz raporty uczestnictwa nie jest już wystarczające. Musimy budować kulturę uczenia się. Kampanie komunikacyjne szkoleń dają nam elastyczność kreowania w pracownikach przyzwyczajeń, angażowania ich w procesy edukacyjne co przekłada się zmianę nastawienia całej organizacji do samodzielnej nauki.

Milena Bałon

Digital Learning Coordinator. Pasjonatka nowych technologii oraz wdrażania ich w procesy edukacyjne. W Jeronimo Martins Polska zajmuje się rozwijaniem e-learningu, promowaniem nauczania digital oraz tworzeniem środowiska sprzyjającego uczeniu się. Jej celem jest dostarczanie rozwiązań szkoleniowych, które nie tylko dostarczają wiedzy, ale także wpływają na zachowania. W wolnych chwilach stara się ciągle uczyć czegoś nowego (oczywiście online!).

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link