Co musisz wiedzieć, jeśli angażujesz pracowników w proces edukacyjny

Jak angażować w proces edukacyjny? Do niedawna wiedzę dostarczano do organizacji niczym pizzę. Proces był skomplikowany, ale w praktyce obcy dostawca pojawiał się z “towarem”, który miał być remedium na głód firmy. Proces edukacyjny - co musisz wiedzieć?

e-learning Opublikowano: 31 stycznia 2019, Artykuł 4/2019

Jak angażować w proces edukacyjny?

Do niedawna wiedzę dostarczano do organizacji niczym pizzę. Proces był skomplikowany, ale w praktyce obcy dostawca pojawiał się z “towarem”, który miał być remedium na głód firmy. Bardzo szybko nauczyliśmy się gotować samodzielnie. Dlatego dzisiaj doświadczeni w e-learningu specjaliści wewnątrz organizacji tylko posiłkują się pomocą z zewnątrz. Zdarza się jednak, że do tej rozwojowej “kuchni” zostają zaciągnięci pracownicy, ponieważ oni najlepiej wiedzą, co im smakuje.

Modele takie stały się popularne szczególnie w aspekcie wykorzystania w elearningu elementów wideo. Tak działają pigułki wiedzy, ponieważ to pracownicy nagrywają krótkie porady (pigułki) dla innych pracowników. Ma to nie tyle oszczędzić koszty, co dotrzeć do najbardziej wartościowej i często ukrytej wiedzy. Istotny dla HR jest też element integracji pracowników i możliwości zdobycia nowych doświadczeń. Z czasem stało się już niemal oczywiste, że odpowiednio wybrany pracownik, wyposażony we współczesny smartfon może stać się filmowcem-edukatorem.

Najtrudniejsze zadanie w tym przypadku spoczywa na barkach osób organizujących cały proces i odpowiedzialnych za efekt końcowy. Wiele kreatywnych “zrywów” ma bowiem smutny finał, zakończony wnioskiem, że samodzielnie nie da się zrobić nic wartościowego. Zatem lepiej jest zatrudnić podwykonawców. Pozwolę sobie się z tym nie zgodzić. Oto najważniejsze aspekty, które trzeba wziąć pod uwagę.

Wizja

Musimy już na początku osadzić przyszłe efekty naszej pracy w realiach firmy. Przykładowo: jeśli chcemy stworzyć pigułki wiedzy na temat onboardingu, to musimy przewidzieć w jaki sposób będą z nich korzystali użytkownicy. Wiemy, że w tym przypadku będą to osoby, które zaczynają pracę. Zatem ich znajomość zasad i rytuałów będzie mocno ograniczona. Wymagany od nich liniowego zapoznania się z materiałem od A do Z? Czy raczej kontekstowego wyszukiwania rozwiązań, jak ma to miejsce w Wikipedii?

Potrzebna jest więc jedna osoba, która będzie potrafiła:

  • opracować pomysł
  • dostosować go do realiów firmy
  • przekonać do niego interesariuszy i dopiero wtedy rozpocząć pracę

Metodyka

Zgadzamy się zapewne co do tego, że stworzenie profesjonalnego filmu fabularnego wymaga usystematyzowanej wiedzy z zakresu psychologii, socjologii czy dramatu (reżyser), a także optyki, techniki czy elektroniki (operator). Jednocześnie często wydaje nam się, że filmy kręcone telefonem są robione bez większych warsztatowych refleksji. To błąd! Film, nawet w formie pigułki, musi mieć swoją strukturę i plan. Trzeba przygotować odpowiedni “format”, który będzie niczym przepis na naszą pizzę.

Co, w jakiej kolejności i dlaczego pokazujemy? Czy wpływa to na przejrzystość przekazu, czy może odwrotnie. Gdy pomagam w takich projektach, to właśnie te zagadnienia zajmują 70% czasu, aby samo tworzenie było już przyjemnością. Człowiek z kamerą, szczególnie gdy trzyma ją pierwszy raz, musi wiedzieć, że robi to w ramach pewnych zasad.

Technika

Trening czyni mistrza. Mimo coraz lepszych rozwiązań w zakresie filmowania jakie oferują nam smartfony, nie da się tak po prostu zacząć od perfekcji. Trzeba zatem opracować plan: jakim sprzętem dysponujemy lub możemy dysponować, czy jest on dostępny dla wszystkich, co jeszcze potrzebujemy – to najważniejsze kwestie. Następnie, pod okiem doświadczonej osoby należy ćwiczyć  i – co najważniejsze – wyciągać wnioski. Bardzo szybko w organizacjach wyłaniają się samorodne talenty.

Podsumowanie – proces edukacyjny 

I na koniec jeden wniosek:  Brak zasad i metod powoduje jedynie frustrację, szczególnie po stronie pracowników, którzy nie wiedzą, co mają robić. Dbajmy o to, bo nic tak nie smakuje, jak samodzielne przyrządzona pizza.

Piotr Maczuga

Od ponad dekady zajmuje się zagadnieniami wykorzystania nowych technologii w edukacji dorosłych. Współautor podręczników w zakresie webinariów, webcastów, knowledge pills i innych metodyk, autor szkoleń z zakresu wykorzystania multimediów w uczeniu i biznesie oraz publikacji poświęconej tej tematyce. Na co dzień kieruje Digital Knowledge Lab – studiem produkcji multimedialnych treści edukacyjnych w Polsce działającym w ramach ekosystemu Digital Knowledge Village. Wykłada w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link