Technologia wspierająca nauczanie osób niepełnosprawnych

Nauczanie osób niepełnosprawnych - jakich technologi użyć? Rozpoznawanie mowy. Uproszczenie treści. Automatyczne opisywanie zdjęć. Zamiana tekstu na obrazy. Jak wygląda nauczanie osób niepełnosprawnych? 

e-learning Opublikowano: 25 stycznia 2019, Artykuł 1/2019

Technologia cyfrowa daje nam dostęp w zasadzie do nieograniczonych ilości informacji. Możemy uczyć się oglądając filmy edukacyjne. W końcu aplikacje społecznościowe pozwalają nam wymieniać się informacjami i schematami. Podczas gdy grupy dyskusyjne ułatwiają wymianę myśli i doświadczeń, a liczne portale udostępniają nam multimedialne szkolenia e-Learningowe. Nauczanie osób niepełnosprawnych – co warto o tym wiedzieć?

Ale co z osobami, które dotknięte niedyspozycją mogą mieć problem z odbiorem treści? Jak wygląda nauczanie osób niepełnosprawnych?

  • Po pierwsze czy osoby niesłyszące nie będą mogły zapoznać się z filmem, jeżeli nie zostały przygotowane napisy lub nagranie z tłumaczem na język migowy?
  • Czy  jest możliwe, że osoba z niepełnosprawnością rąk lub dłoni nie będzie mogła samodzielnie przygotować i wysłać wiadomości tekstowej?
  • Czy osoba niewidząca zawsze będzie potrzebowała towarzysza, który opowie jej co znajduje się na zdjęciu?
  • Należy się zastanowić czy osoba z upośledzeniem umysłowym będzie zdana wyłącznie na pomoc kogoś, kto pomoże w zrozumieniu artykułu naukowego?

Bardzo miło mi poinformować Was, że odpowiedzą na postawione pytania jest proste: nie. Osoby niepełnosprawne zostaną wyposażone w aplikacje, które w automatyczny sposób pomogą im w nauce. Niektóre z opisanych poniżej rozwiązań działa już od dawna, inne są dopiero w fazie testowej lub konceptu. Jednak niesamowicie szybki rozwój technologii pozwala nam przypuszczać, że te „wspomagacze” staną się dostępne szybciej niż przypuszczamy. Nowoczesne nauczanie osób niepełnosprawnych jest na wyciągnięcie ręki.

Rozpoznawanie mowy

Od dłuższego czasu są nam już znani wirtualni asystenci największych gigantów. Tak więc Siri od Apple, Alexa od Amazona, Google Assistant czy Cortana Microsoftu pozwalają na głosową obsługę aplikacji, a nawet urządzeń domowych. Co więcej mówiąc do mikrofonu możemy udzielać odpowiedzi w testach lub przygotować artykuł, bez dotykania klawiatury, ani fizycznej, ani cyfrowej 🙂

Ponadto technologia rozpoznawania mowy pozwala na automatyczne generowanie napisów do filmów. Dzięki temu, każdy film będzie dostępny i przyjazny dla osób z wadą słuchu.

Uproszczenie treści

Jeżeli autor szkolenia nie zna możliwości wszystkich swoich odbiorców, może dojść do sytuacji, w której część osób uczących się będzie miało problemy ze zrozumieniem treści. Zbyt trudny język lub użycie branżowych zwrotów albo odetnie drogę do nauki osobom mniej rozwiniętym lub zmusi je do częstego zaglądania do słownika.
Naprzeciw temu problemowi wychodzą rozwiązania, które automatycznie upraszczają użyte słownictwo, podając go w bardziej przystępnej formie. Przykładem może być strona www.simplish.org Niestety jeszcze niedostępna dla naszego ojczystego języka.

Automatyczne opisywanie zdjęć

Uwaga, wkraczamy w obszar sztucznej inteligencji.  Dlatego olbrzymia ilość danych jakie posiada Google czy Facebook, pozwolił na opracowanie technologii.  Potrafi  ona rozpoznawać co znajduje się na fotografii i przygotować do niej opisy tekstowe. Na razie są to proste słowa związane z transportem (“samochód”, “łódź”, “samolot”), sportem, naturą czy jedzeniem. Ponadto technologia potrafi również opisywać ilość osób, ich wiek czy stan emocjonalny “6 osób”, “dziecko”, “uśmiecha się”. Musicie przyznać, że to olbrzymie udogodnienie dla wszystkich osób z kłopotami ze wzrokiem.

https://www.youtube.com/watch?v=-CRJLam3BNc

Zamiana tekstu na obrazy

Uwaga, sztuczna inteligencja poziom zaawansowany. Już w 2016 roku, Facebook AI Research (FAIR) na konferencji GPU zaprezentował sieć neuronową, która na podstawie wpisanego tekstu generowała obraz. Wpisując słowo ‚beach’, sztuczna inteligencja generowała obraz prezentujący plażę z zachmurzonym niebem. Kiedy następnie wpisano słowa ‚beach – clouds’ (plaża minus chmury), obraz został zmieniony na podobny do wcześniejszego, ale tym razem bez chmur. Aby uzupełnić prezentację, wprowadzono słowa ‚sunset beach – clouds’, a sztuczna inteligencja wygenerowała obraz zachodzącego słońca wzdłuż plaży i czystego nieba.

Podsumowanie

Wszechobecność internetu i usług cyfrowych w naszym codziennym życiu będzie nadal wzrastać.  Zatem tworząc nowe szkolenia czy kontent cyfrowy, pamiętajmy o możliwościach jakie daje nam technologia, aby ułatwić nauczenie osób niepełnosprawnych. Przecież w interesie każdego z nas, aby treść była przyjazna dla jak największej ilości odbiorców.

Jarosław Dziurman

Związany z rozwojem pracowników i e-Learningiem od 2003 roku. Najpierw zaczynał jako projektant szkoleń multimedialnych i prelegent dla przyszłych autorów kursów. W kolejnych latach współpracował z wieloma instytucjami i korporacjami nad projektem skutecznych systemów do zarządzania procesami szkoleniowymi, komunikacją i rozwojem pracowników. Obecnie pracuje w 4system Polska jako wsparcie rozwoju systemów i opiekun klientów VIP.

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link