E-szkolenia. Jak zarządzić procesem powstania szkolenia e-learningowego i nie zwariować?

7 zasad, które ułatwią Ci życie.

e-learning Opublikowano: 17 grudnia 2018, Wywiad 1/2018

Nie ma odwrotu. Robimy e-learning.  Jak się za to zabrać?

W zależności od rozmaitych czynników proces powstania e-szkolenia może być chaotyczny, jednak możemy (a wręcz musimy!) zapanować nad tym twórczym chaosem. Możetmy to zrobić poprzez odpowiednie zaplanowanie działań. Jeżeli uczynimy poszczególne kroki procesu przejrzystymi i czytelnymi, wszystkie zaangażowane osoby będą wiedziały jaka jest ich rola i co mają robić, co przełoży się na namacalne korzyści biznesowe.

W większości przypadków jako deweloperzy jesteśmy odpowiedzialni nie tylko za prace czysto deweloperskie, ale przyjmując zlecenie na wykonanie e-szkolenia stajemy się poniekąd menedżerami naszego projektu szkoleniowego.

W jaki sposób zarządzić projektem, aby profesjonalnie go zrealizować?

Jak to zwykle bywa, diabeł tkwi w szczegółach. Pierwszym krokiem ku szkoleniowym sukcesie będzie zawsze spotkanie z właścicielem biznesowym szkolenia. Kto to taki? To osoba, która napisała maila lub zadzwoniła do Ciebie, że trzeba zrobić e-szkolenia 🙂 Co musisz ustalić na spotkaniu?

1

e-szkolenia

  1. Badanie potrzeb

    Rzecz niesamowicie ważna i równocześnie piekielnie trudna. Odpowiednio przeprowadzone badanie potrzeb pozwala efektywnie dopasować formułę szkolenia do sytuacji. Może się okazać, że szkoleniem nie rozwiążemy problemu. Jeśli jednak jest potrzebne to jaką ma mieć formę? Kto będzie odbiorcą? Jaki jest kontekst biznesowy?
    Więcej informacji na temat badania potrzeb omawiamy na szkoleniu, które mam przyjemność współprowadzić z Karolem Kłycińskim.

e-szkolenia

  1. Kto napisze materiał wsadowy e-szkolenia?

    Ustaliłaś, że stworzenie e-szkolenia to odpowiednie rozwiązanie. Pomóż Ekspertowi merytorycznemu przełożyć wiedzę i doświadczenie na język szkoleniowy. Dlatego jeżeli jeszcze się nie znacie, zacznij budować relację, zaowocuje to lepszą współpracą w przyszłości.

e-szkolenia

  1. Charakterystyka materiału wsadowego 

    To jest moment, aby opowiedzieć Ekspertowi Merytorycznemu o wymaganiach co do samej formy prezentacji. Nie dla każdego jest oczywiste (choć powinno!),  że przygotowanie materiału w formacie pdf to raczej kiepski pomysł, który generalnie uniemożliwia powstanie szkolenia. Podziel się swoją wiedzą i doświadczeniem z biznesem.  Wierz mi, że to ułatwi Ci życie.

e-szkolenia

  1. Role w projekcie e-learningowym

    W myśl zasady, że odpowiedzialność wspólna to odpowiedzialność niczyja, upewnij się, że wszyscy wiedzą co mają robić. Konkretnie z imienia i nazwiska. Ewentualnie wyznacz wybrany zespół i ustal jakie ma zadania do wykonania w projekcie.

e-szkolenia

  1. Ramy czasowe szkolenia

    Ustalenie ram czasowych pomoże Ci dowieźć projekt na czas. Kropka. Ludzie muszą mieć wyznaczone konkretne (ale realistyczne) limity czasowe dostarczenia wymaganych informacji lub wykonania wybranych czynności.  Inaczej może się zdarzyć, że Twój projekt nigdy nie będzie miał wystarczającego priorytetu w ich agendzie, abyś mogła go zakończyć. Uświadom wszystkim zaangażowanym, że bez ich aktywnego udziału projekt jest skazany na porażkę.

e-szkolenia

  1. Recenzenci kursu

    Wyobraź sobie taką sytuację. Po trzech tygodniach wytężonej pracy oddajesz szkolenie do recenzji. Rozpiera Cię duma, bo wykonałaś kawał dobrej roboty. Na ostatniej prostej okazuje się jednak, że na szkolenie musi rzucić okiem Bożena z departamentu x i Andrzej z zespołu y. Notabene, żadne z nich nie brało udziału w pracach nad materiałem. Okazuje się, że brakuje w nim kilku ważnych (z ich punktu widzenia) informacji, a tak w ogóle to połowa treści jest do zmiany, bo w zeszłym kwartale weszły w życie nowe regulacje…
    W takiej sytuacji zostajesz członkinią elitarnego klubu deweloperów robiących szkolenie do szuflady. W wersji bardziej optymistycznej, czekasz jeszcze dwa tygodnie na poprawki, po czym rozpoczynasz prace od nowa. Dlatego ucz się na cudzych błędach oraz ustal finalne osoby do recenzji materiału.

e-szkolenia

  1. Szczegóły logistyczne

    Na zakończenie przeprowadź biznes przez końcowe działania okołoszkoleniowe.  Przedstaw na jakich zasadach przeprowadzicie recenzję szkolenia, komu masz je udostępnić i w jakiej formie potrzebujesz tych danych, etc.

2

Zwróć uwagę!

W związku z tym pamiętaj, aby po spotkaniu podsumować ustalenia. Ludzka pamięć jest zawodna, a tak i Ty będziesz mieć wszystkie dane w zasięgu ręki.  Dlatego pamiętaj o jednej ważnej rzeczy. Nie uznawaj, że jakikolwiek krok w procesie jest dla wszystkich jasny i oczywisty. Nie każdy zna się na działce szkoleniowej, a już w szczególności e-szkoleniowej. Opisuj, wyjaśniaj, tłumacz! Twoje zadanie to nie tylko produkcja materiału e-szkoleniowego, ale również edukowanie organizacji w kwestiach metodyki i logistyki szkoleniowej. Podsumowując, na koniec mam dla Ciebie podpowiedź: ułatw sobie życie i stwórz checklistę zagadnień do poruszenia podczas spotkania, w ten sposób będziesz mieć pewność, że nic Ci nie umknie i będziesz mieć opinię fachury i superbohaterki w jednym 😉

Marta Burda-Styś

Aktualnie pracuję na stanowisku Eksperta ds. e-learningu w Alior Banku, co oznacza nie tylko prace stricte deweloperskie, ale też współpracę z ekspertami merytorycznymi, tworzenie koncepcji graficznych, i nie tylko. Podczas tworzenia e-szkolenia staram się dać upust moim pedagogicznym zapędom, w końcu z wykształcenia jestem anglistką (a to zobowiązuje!). W szkolnictwie tradycyjnym nie wyszło, ale dzięki temu mogę pokazywać rzeszom ludzi, że e-learning nie gryzie. Sama znajomość narzędzia nie spowoduje, że człowiek od razu zostanie dobrym e-learningowcem. Znajomość zagadnień z obszaru metodyki e-szkoleń oraz andragogiki są kluczowe, aby sprostać wymaganiom dzisiejszego użytkownika. I właśnie to będę się starała przekazać podczas szkolenia.

Nowe szkolenie

close-link