Blended learning w szkoleniach językowych

Dr Will Thalheimer, jeden z autorytetów badających metody nauczania, podsumowuje swoje dwudziestoletnie badania nad efektywnością form nauczania za pomocą prostego wzoru – zajęcia stacjonarne < e-learning < blended learning.

e-learning Opublikowano: 8 marca 2019, Artykuł 9/2019

Blended learning w szkoleniach językowych

Doktor Will Thalheimer, jeden z autorytetów badających metody nauczania, podsumowuje swoje dwudziestoletnie badania nad efektywnością form nauczania za pomocą prostego wzoru – zajęcia stacjonarne < e-learning < blended learning. Wzór ten oznacza, że e-learning jest bardziej efektywny od szkoleń tradycyjnych. Blended learning, czyli połączenie zajęć tradycyjnych z e-learningiem, jest obecnie najefektywniejszą formą nauki. Do takich samych wniosków doszliśmy również na podstawie analizy ankiet zadowolenia przeprowadzonych po semestrze nauki języka angielskiego metodą flipped blended learning. Aż 98% pracowników firm uczestniczących w kursie prowadzonym tą metodą jest zadowolonych z zajęć. 92% ankietowanych poleciłoby taką formę nauki swoim znajomym. Sprawdźmy dlaczego formuła blended learningu tak dobrze sprawdza się w przypadku szkoleń językowych.

Przykłady cytatów z ankiet 

Cytaty użyte w tekście pochodzą z ankiet zadowolenia przeprowadzonych po semestrze nauki języka angielskiego metodą eTutor Flipped Blended Learning.

Przykład 1

„Super forma nauki, codziennie kwadrans z platformą plus zajęcia raz w tygodniu i można naprawdę sporo się nauczyć. Odpowiada mi ta forma zajęć: dostęp do platformy i kontakt z lektorem”.

Zajęcia, na które uczęszczali kursanci były prowadzone według modelu Flipped Classroom. Polega on na zmianie standardowego sposobu pracy na zdecydowanie bardziej efektywne podejście. Kursant najpierw sam poznaje materiał na platformie e-learningowej, aby go później przećwiczyć i utrwalić na zajęciach z lektorem. Bardzo dużą zaletą tego modelu jest komfort psychiczny, bo uczeń przychodzi na zajęcia już przygotowany. Daje mu to swobodę wypowiedzi, większą aktywność, mniejszy stres oraz większą satysfakcję z zajęć. W takim modelu nauki lektor jest dla kursanta partnerem, a nie wykładowcą jak w większości standardowych zajęć.

Przykład 2

„Kurs jest dostosowany do moich potrzeb i możliwości czasowych. Dzięki temu, że sama organizuję sobie czas potrzebny na przerobienie nowych tematów.  Tym samym mam później możliwość przećwiczenia nowego słownictwa poprzez rozmowy na lekcjach”.

Poprzez odwrócenie modelu nauczania i umieszczenie treści zajęć na platformie, kursanci mają możliwość nauki we własnym tempie. Uczeń, który nie ma dużo wolnego czasu może szybciej przerobić zadany materiał. Uczeń bardziej dociekliwy może przyswajać  go dłużej i wiele razy do niego powracać. Kursant może również decydować o tym, kiedy i gdzie się uczy.  Czy uczy się wcześnie rano w drodze do pracy, czy późnym wieczorem w ulubionym fotelu. W tradycyjnym modelu nauczania, cała grupa pracuje w jednym tempie. Ma również tyle samo czasu na przyswojenie nowego materiału. Oczekuje się, że każda osoba w grupie zrozumie prezentowany na zajęciach materiał i użyje go jeszcze w trakcie tej samej lekcji. Brakuje tutaj niestety indywidualnego podejścia do słuchacza, które tak cenią sobie uczestnicy kursów opartych o blended learning.

Przykład 3

„Jeśli ktoś chce uczyć się w usystematyzowany sposób oraz potrafi samodzielnie przygotować się do lekcji, a na zajęciach chce skupić się na konwersacjach to takie zajęcia są właśnie dla niego!”

Ostatecznym celem nauki jest swobodna i  płynna wypowiedź. Takową można wyłącznie wypracować na konwersacjach. Lektorzy prowadzą zajęcia w oparciu o podejście komunikacyjne, żeby zmaksymalizować czas poświęcony na mówienie. Podstawową techniką jest praca w parach lub  grupie. Podczas zajęć słuchacze powinni jak najwięcej rozmawiać między sobą i ćwiczyć poznane wcześniej na platformie zwroty w praktyce. Ponieważ temat zajęć jest wspólnie ustalany z kursantami na tydzień przed zajęciami. Nie ma sytuacji, w których ktoś wstydzi się odezwać, bo brakuje mu słownictwa. Wszystkie słowa i struktury gramatyczne potrzebne do aktywnego uczestnictwa w zajęciach słuchacze poznają na platformie. Tym samym przerabiają we własnym tempie przed zajęciami z lektorem.

Łukasz Sennik

Metodyk ds. nauczania metodą eTutor Flipped Blended Learning w firmie LangMedia, doświadczony lektor języka angielskiego biznesowego oraz specjalistycznego. Ukończył Nauczycielskie Kolegium Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych Uniwersytetu Warszawskiego oraz studia magisterskie w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UW. Swoje doświadczenie zawodowe zdobywał w czołowych firmach szkoleń językowych, organizując duże projekty szkoleniowe.

Nowe szkolenie

close-link

Newsletter

Zapisz się do newslettera

- otrzymuj informacje o aktualnych

wydarzeniach i promocjach!

Dziękujemy, że jesteś z nami!
Wkrótce się skontaktujemy.

close-link